Logo
Terug naar opleidingen

Train the Trainer – Pedagogie (Code 95)

Als trainer is kennisoverdracht meer dan alleen informatie delen. Het gaat om het motiveren, begeleiden en betrekken van je cursisten op een manier die hen echt laat leren. Tijdens deze opleiding leer je hoe je complexe onderwerpen helder uitlegt, interactieve lessen opbouwt en omgaat met verschillende leerstijlen en groepsdynamieken.

Deze praktijkgerichte training geeft je de tools en het zelfvertrouwen om als trainer impact te maken. Of je nu al ervaring hebt of net begint, deze opleiding tilt jouw trainingsvaardigheden naar een hoger niveau!

Voor wie? Deze opleiding is bedoeld voor professionals die hun kennis willen overbrengen op anderen, zoals:

Rijlesgevers en trainers Opleidingsverantwoordelijken Coaches en mentoren binnen bedrijven Wat mag je verwachten? De opleiding is verspreid over drie dagen, waarbij we een praktijkgerichte aanpak hanteren. We werken in kleine groepen om maximale interactie en persoonlijke begeleiding te garanderen.

Programma (aantal uur + pauzes):

Dag 1:

  • Samenvatting van de dag:
    • Introductie & leerdoelen
    • Opbouw van een effectieve les
    • Leerdoelen formuleren (SMART-methode)
    • Activerende werkvormen en interactie
    • Communicatie- en presentatietechnieken

 

08:00 - 09:15 | Module 1: Introductie en Doelstellingen (1u00)

Inhoud:

  • Overzicht van de Opleiding:
    • Presentatie van het programma, de leerdoelen en de structuur van de twee dagen.
    • Uitleg over het belang van pedagogische competenties voor Trainer.
  • Verwachtingen Inventariseren:
    • Deelnemers delen wat ze hopen te leren en welke onderwerpen voor hen het belangrijkst zijn.

 

Activiteiten:

  • Icebreaker - "De Chauffeur en Ik":
    • Line up

 

  • Groepsdiscussie:
    • Elke deelnemer deelt een ervaring of anekdote over hun interactie met beroepschauffeurs.
    • Noteer op 2 slides kort de Anekdotes en de verwachtingen, je geeft bevestigend aan dat je luistert, capteert wat ze nodig hebben
    • Doel: gemeenschappelijke grond vinden, urgentie van aanpakken creëren en het ijs breken.

 

 

 

 

 

1ste pauze: 09u15 – 09u30

 

 

09:30 - 12:00 | Module 2: Didactische Bekwaamheid (2u00)

 

Inhoud:

  • Groepsdiscussie:
    • Wat is voor jou een goede opleiding en is er een verschil in een code95 opleiding?
    • Noteer gezamenlijk de belangrijkste eigenschappen van een effectieve Trainer.
  • Proces van het ontwerpen van een Lesplan:
    • Structuur van een effectieve les: introductie, kern en afsluiting.
      • Thema bepalen
      • Verzamelen feiten:
  1. Zo breed mogelijk
  2. Bronnen zoeken
  3. Bomen door het bos niet meer zien
  • Welke pijlen moeten gescoord worden?
  1. 1 tot max 5 voor 7u duur
  2. Welke concepten, ideeën wil je planten waarbij de deelnemer breed mee aan de slag kan gaan.
  • Hoe zou ik als maker van de module mijn boogspanning opbouwen om die pijlen te kunnen scoren?
  1. Ruwe structuur, ordenen feiten, verhaal opbouw
  • Welke werkvormen zouden wenselijk zijn?
  • Geeft voorgaande voldoende en echte ruimte voor
  1. Groep en individuele pedagogieën ?
  2. De capaciteiten en persoonlijkheden van de instructeurs die dit geven?
  3. Verschillende type transporten?
  4. Evolutie van de feiten?
  • Wat moet / kan bij collega Trainers toegevoegd worden?
  • Wat kunnen / moeten de Trainers zelf toevoegen?
  • Het belang van leerdoelen en hoe deze te formuleren.

 

  • SMART-methode voor Doelstellingen:
    • Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden.
    • Voorbeelden van goed geformuleerde draaiboek.

 

  • Oog hebben voor:
    • Het inhoudsniveau: het werk aan de Doelstelling en de taak.
    • Het procedure niveau: de werkwijze om concreet de doelen te bereiken
    • Het interactieniveau: het groepsproces en de onderlinge betrekkingen
    • Het bestaansniveau: het individuele proces van ieders groepslid
    • Het contextniveau: invloeden die de groep doorlinken vanuit hun context, bv bedrijfscultuur,sociale klasse

 

 

 

 

 

Activiteiten:

  • Workshop - Lesplan analyseren:
    • Deelnemers werken in drietallen om 2 lesplan te analyseren en feedback op te geven aan de hand van de stappen voor een code95-onderwerp en een niet code95 onderwerp(bijv. rij- en rusttijden, ladingzekering).
    • Gebruik van 2 lesplansjabloon.
  • Groepsdiscussie:
    • Bespreek de uitdagingen bij het opstellen van lesplannen.
    • Delen van best practices.
  • Materialen:
    • Voorbeelden van SMART leerdoelen.
    • Flip-over en stiften.

 

2de pauze: 12u00 – 12u30

 

12:30 - 14:30 | Module 3: Volwasseneneducatie (Andragogie) (2 uur)

 

Inhoud:

  • Kenmerken van Volwassen Lerenden:
    • Zelfgestuurd leren.
    • Relevantie en praktische toepassing.
    • Eerdere ervaringen en kennis.
  • Motivatie en Leerstijlen:
    • Intrinsieke vs. extrinsieke motivatie.
    • VAK-model (Visueel, Auditief, Kinesthetisch).
    • Hoe leerstijlen te herkennen en te integreren in lesgeven.
  • De leercyclus van Kolb:
    • Hoe deze van toepassing is op volwassenenonderwijs.
    • Verschil tussen lesgeven en faciliteren van leren.
  • Uitleg, voordoen, samendoen, zelfdoen.
  • Toepassen van Andragogische Principes:
    • Betrekken van deelnemers bij het leerproces.
    • Gebruik van interactieve en praktijkgerichte leermethoden.

 

Activiteiten:

  • Leerstijlentest:
    • Deelnemers vullen een korte vragenlijst in om hun eigen leerstijl te identificeren.
    • Bespreking van de resultaten in kleine groepen.

 

  • Case Studies:
    • Analyse van situaties waarin volwassen deelnemers verschillende uitdagingen presenteren (bijv. weerstand, gebrek aan motivatie).
    • Oplossingsstrategieën ontwikkelen en presenteren.
  • Brainstormsessie:
    • Hoe maak je lesmateriaal relevant voor beroepschauffeurs?
    • Ideeën verzamelen en categoriseren.

 

 

Materialen:

  • Case study documenten.
  • Sticky notes en flip-over.

 

3de pauze: 14u30 – 14u45

 

14:45 - 17:00 | Module 4: Communicatieve Vaardigheden (2u00)

 

Inhoud:

  • Effectieve Communicatie:
    • Verbale communicatie.
    • Actief luisteren en empathie tonen. LSD.
  • Feedback Geven en Ontvangen:
    • De sandwichmethode voor feedback.
  • Constructieve Feedbackstrategieën:
    • Het 4G-model: Gedrag, Gevoel, Gevolg, Gewenst gedrag.
    • Timing en setting voor feedback.
  • Non-Verbale Communicatie:
    • Lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen, oogcontact.
    • De impact van non-verbale signalen op het leerproces.

Activiteiten:

  • Communicatiespel
    • Luister en Herhaal:
      • In duo's vertelt één persoon een kortverhaal; de ander moet het navertellen.
      • Focus op luistervaardigheden en onthouden van details.
    • Oefening - Feedback Gesprekken:
      • Rollenspellen waarbij deelnemers elkaar feedback geven op een vooraf bepaalde situatie.
      • Observatie en feedback van de groep.
    • Non-Verbale Communicatie Oefening:
      • Deelnemers communiceren emoties zonder woorden.
      • Groep raadt de emotie en bespreekt het belang van lichaamstaal.

Materialen:

  • Scenario's voor rollenspellen.
  • Video-opname (optioneel) voor analyse.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dag 2:

 

  • Samenvatting van de dag:
    • Kenmerken en motivatie van volwassen lerenden
    • Omgaan met weerstand en groepsdynamiek
    • Differentiatie in de klas
    • Coaching en begeleidingstechnieken
    • Evaluatie en feedback geven

 

08:00 - 10:30 | Module 5: Leerprocesbegeleiding (2u15)

Inhoud:

  • Landen bij dag 2
    • Wat is er je uit de vorige sessie vooral bij gebleven?
    • Waar ben je tegen aangelopen?

 

  • Omgaan met Weerstand:
    • Herkennen van weerstandssignalen.
    • Omgaan met kritiek en weerstand,
    • Strategieën om weerstand om te buigen.
  • Differentiatie in de Klas:
    • Inspelen op verschillende niveaus en behoeften.
    • Groepsdynamica beheren.

Activiteiten:

  • Rollenspellen - Lastige Leersituaties:
    • Chineesboxen
    • Simuleren van situaties met ongemotiveerde of storende deelnemers.
    • Deelnemers oefenen interventietechnieken.
  • Groepsdiscussie:
    • Delen van persoonlijke ervaringen met uitdagende groepen.
    • Collectieve oplossingen bedenken.
  • Workshop – Motivatiestrategieën tot gedragsevolutie:
    • In kleine groepen strategieën ontwikkelen om deelnemers te motiveren aan de hand van de 8 stappen van John Kotter.
  1. Gevoel van urgentie creëren
  2. Leidende coalitie creëren
  3. Visie en strategie ontwikkelen
  4. Veranderingsvisie communiceren
  5. Actie op brede basis door middel van empowerment
  6. Korte-termijn successen genereren
  7. Verbetering consolideren en meer verandering tot stand brengen
  8. Nieuwe benaderingen in de organisatiecultuur verankeren

 

Materialen:

  • Situatiekaarten voor rollenspellen.
  • Flip-over en stiften.
  • Motivatiechecklist.

 

 

 

 

1ste pauze: 10u30 – 10u45

 

10:45 - 12:30 | Module 6: Leermethoden en -Technieken (1u30)

 

Inhoud:

  • Overzicht van Leermethoden:
    • Traditionele lesmethoden vs. moderne technieken.
    • Voordelen en nadelen van verschillende methoden.
  • Interactieve Leertechnieken:
    • Gebruik van discussies, quizzen, groepswerk.
    • Activerende werkvormen introduceren.
  • Integratie van Technologie:
    • Gebruik van e-learning platforms.
    • Digitale tools zoals polls en educatieve apps.

Activiteiten:

  • Ontwerpen van een Interactieve Lesactiviteit:
    • Deelnemers ontwikkelen een activiteit met gebruik van een nieuwe leertechniek.
    • Focus op betrokkenheid en interactie.
  • Presentaties en Peer Feedback:
    • Deelnemers presenteren hun activiteit aan de groep.
    • Feedback geven en ontvangen op de ontwerpen.
  • Technologie Try-out:
    • Uitproberen van digitale tools zoals Kahoot of Mentimeter.
    • Discussie over hoe deze tools kunnen worden geïntegreerd.

 

Materialen:

  • Laptops of tablets.
  • Toegang tot internet.
  • Handleidingen voor digitale tools.

 

2de pauze: 12u30 – 13u00

 

13:00 - 14:45 | Module 7: Taal & cultuurdiversiteit (1u30)

  • Begrijpen van taal en culturele verschillen en hun impact op communicatie en leren.
  • Het bevorderen van wederzijds respect en begrip in een divers Team
  • Tussentijdse reflectie en samenvattingen culturele verschillen en taalbarrières
  • Gebruik van hulpmiddelen en werkvormen
  • En als vrouw?

 

 

 

 

3de pauze: 14u45 – 15u00

 

 

 

 

 

 

 

15:00 - 16:00 | Module 8: Professionele Ontwikkeling (1 uur)

 

Inhoud:

  • Belang van je eigen ontwikkeling:
    • Stilstaan is achteruitgaan.
    • Kennisnetwerken en professionele verenigingen, opleidingen.
  • Tijdens het geven van opleidingen:
    • Focus op Mens, Context en Objectieve informatie.
  • Na het geven van opleidingen:
    • Wat ging er vandaag top waarmee ik verder ga experimenteren?
    • Wat ging er vandaag mis en zou ik volgende keer anders aanpakken?
  • Persoonlijk Actieplan:
    • Doelen stellen voor persoonlijke groei.
    • Identificeren van stappen om deze doelen te bereiken.

Activiteiten:

  • Individuele Reflectie - Persoonlijk Ontwikkelingsplan:
    • Deelnemers schrijven hun eigen ontwikkelingsdoelen op.
    • Identificeren van sterke punten en ontwikkelpunten.
  • Delen van Inzichten:
    • Vrijwillige presentaties van persoonlijke actieplannen.
    • Groepsdiscussie over het ondersteunen van elkaar in professionele groei.
  • Afsluitende Activiteit - "De Weg Vooruit":
    • Deelnemers schrijven op 2 kaartjes acties die ze gaan ondernemen na de training.
    • Kaartjes worden (optioneel) gedeeld.

Materialen:

  • Informatie over beroepsverenigingen en netwerken.
  • Kaartjes en pennen.

 

16:00 – 16:45 | Samenvatting, Evaluatie en Afsluiting van de Opleiding (45 minuten)

 

  • Samenvatting van Belangrijke Leerpunten:
    • Bevraging welke onderdelen het meest waardevolle werden ervaren.
    • Open ruimte voor vragen en verduidelijking.
  • Huiswerk dag 3:
    • Deelnemers krijgenhuiswerk mee voor dag 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dag 3:

 

  • Samenvatting van de dag:
    • Praktische training: lesgeven en feedback ontvangen
    • Gebruik van didactische hulpmiddelen
    • Persoonlijke ontwikkelingsplan als trainer
    • Afsluiting & certificaatuitreiking

 

 

08:00 – 08:30 | Start en voorbereiding (30 minuten)

  • Landen bij dag 3: Wat is je bijgebleven uit de eerste twee dagen?
  • Korte groepsopdracht: In tweetallen bespreken deelnemers hun huiswerk en eventuele knelpunten.

 

08:30 - 15:30 | Module 9: Lesuitvoeringen door deelnemers (incl. feedback) (5u00) – tussendoor 60 min. pauze

 

  • Elke deelnemer krijgt 60 minuten voor lesgeven & feedback:
    • 45 minuten lesgeven
    • 15 minuten feedback & reflectie
    • 5 min: Groepsfeedback op inhoud
    • 5 min: Groepsfeedback op vorm & pedagogie
    • 5 min: Persoonlijke reflectie van de deelnemer

 

Tussendoor korte pauzes na elke twee sessies om focus te behouden, lunch op de middag.

 

15:30 - 16:30 |Module 10 Persoonlijk Ontwikkelingsplan & Toekomstgerichte Reflectie – Individuele reflectie en actieplan (1 uur)

 

  • Wat ging goed in mijn les?
  • Wat wil ik verbeteren?
  • Welke feedback neem ik mee?
  • Wat zijn mijn belangrijkste leerpunten als trainer?
  • Formuleer 3 concrete doelen voor de komende 3 maanden.
  • Welke acties ga je ondernemen om hieraan te werken?

Duo-opdracht:

  • Bespreek je ontwikkelingsplan met een mededeelnemer.
  • Geef elkaar feedback en suggesties.
  • Welke stappen kunnen jullie samen zetten?

Plenaire afronding:

  • Wat heb je geleerd over lesgeven aan volwassenen?
  • Wat was jouw belangrijkste aha-moment?
  • Wat heb je nodig om een nóg betere trainer te worden?

 

 

 

16:30 – 17:00 | Evaluatie & Afsluiting (30 minuten)

  • Korte zelfevaluatie: Deelnemers vullen een evaluatieformulier in.
  • Laatste feedbackmoment: Wat neem je mee uit deze training?
  • Certificaatuitreiking & afsluiting

 

 

 

Praktische informatie

Duur van de bijscholing (zonder pauzes): 21 uur (7 uur per dag)

Max. aantal deelnemers: 10 deelnemers

Wil jij impact maken als trainer en anderen inspireren met jouw kennis en expertise?

Onze Train de Trainer Pedagogie (Code 95) is dé opleiding voor professionals die hun didactische vaardigheden willen versterken en leren hoe ze een boeiende en effectieve training geven.

Deze bijscholing kan gevolgd worden door personen die in het bezit zijn van brevet V en docenten nascholing code 95

De drie dagen kunnen los van elkaar gevolgd worden, maar we raden aan om het volledige traject te doorlopen voor het beste resultaat.

Bij voltooiing van de volledige drie dagen voldoet deze opleiding aan de vereisten van MOW (voor als je docent code 95 wenst te worden) voor de basisopleiding pedagogie.

08/12/2025 - 08:30 - 16:30

Studiebelasting: 7 uur

Docent(en): Drivolution Drivolution

Plaatsen: 4/10

11/12/2025 - 08:30 - 16:30

Studiebelasting: 7 uur

Docent(en): Drivolution Drivolution

Plaatsen: 4/10

15/12/2025 - 08:30 - 16:30

Studiebelasting: 7 uur

Docent(en): Drivolution Drivolution

Plaatsen: 4/10

Erkend voor punt ? (21 uur)
  • maandag 8 december 2025 - maandag 15 december 2025 van 08:30 - 16:30
  • DrivOlution
    Remylaan 4C bus 1
    3018 Wijgmaal
  • Docent(en): Drivolution Drivolution
  • Vraag over deze opleiding?

€ 250,00

incl. BTW € 302,50

Wachtlijst

De juiste opleiding maar op de verkeerde moment? Zet je op de wachtlijst en wij contacteren je zodra er nieuwe sessies zijn.

Inschrijven?

  • maandag 8 december 2025 - maandag 15 december 2025
  • 08:30 - 16:30
  • DrivOlution
    Remylaan 4C bus 1
    3018 Wijgmaal

€ 250,00

incl. BTW € 302,50

Deze opleiding staat
ook gepland op

Geen andere opleidingen gevonden.

© 2025 Edulogia Privacybeleid Cookies