Logo
Terug naar opleidingen

Van rijlesgever naar leercoach: creëer een veilige en motiverende leeromgeving voor meer zelfbewuste leerlingen! - (punt nog in aanvraag)

Introductie Doelen delen en afspraken maken Kennis maken en verwachtingen delen Veilige en verbindende relatie Psychologische veiligheid begrijpen Wat betekent psychologische veiligheid? Hoe draagt dit bij aan leren? Je brein en leren  Hoe werkt je brein? En hoe werkt het als je leert? Wat is de invloed van stress en emoties op het leren? Psychologische veiligheid opbouwen  Praktische technieken om een veilige leeromgeving te creëren. In gelijkwaardigheid verbinden  Wat is gelijkwaardigheid in de lesgever-leerling relatie? Hoe bevorder je een houding van wederzijds respect?

Leren en verankeren Leerdoelen formuleren  Waarom zijn leerdoelen en leerintenties belangrijk? Hoe kan je deze integreren in je lesmethodiek? Leren en experimenteren  Hoe stimuleer je leerlingen om zelf oplossingen te bedenken? Hoe bevordert experimenteren het leerproces? Feedback geven en zelfreflectie stimuleren  Hoe geef je opbouwende feedback? Hoe helpt dat bij leren? Hoe leer je leerlingen reflecteren op hun gedrag en keuzes? Hoe helpt dat bij leren?

Leren en verankeren – deel 2 Aanzetten tot gerichte actie  Waarom is het belangrijk om je leerlingen tot (tussentijdse) actie aan te zetten? Wat neem je concreet mee naar je rijlessen?

Stijl van lesgeven  Reflecteren op je stijl van lesgeven Wat is jouw stijl van lesgeven? Welke impact heeft dit op het leerproces?

Je invloed als lesgever positief inzetten  Wat zijn je belangrijkste persoonlijk inzichten na de reflectie op je rijstijl? Op welke mate en op welke manier ben je geïnspireerd om jij rijlessen bij te sturen?

Afronding  Wat neem je mee uit deze training? Waarmee ga je meteen aan de slag in je volgende rijles?

Tijdens de training leer je als lesgevers:

Hoe je een veilige leeromgeving creëert waarin leerlingen hun eigen leervermogen durven aanspreken. Hoe je werkt met inspirerende technieken en loskomt van een puur instruerende stijl van lesgeven. Hoe je leerlingen stimuleert om zelf na te denken over hun rijgedrag, rijstijl en keuzes. Hoe je zelfbewustzijn, zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid bij je leerlingen vergroot.

Deze bijscholing kan gevolgd worden door personen die in het bezit zijn van brevet I, brevet II, brevet III, brevet IV en brevet V

Programma werd ingediend bij MOW ter erkenning. 

22/12/2025 - 08:30 - 14:15

Studiebelasting: 5 uur

Docent(en): Ria Van Gucht

Plaatsen: 6/12

Erkend voor punt ? (5 uur)
  • maandag 22 december 2025 van 08:30 - 14:15
  • Traffix (Meise)
    Kapellelaan 97
    1860 Meise
  • Docent(en): Ria Van Gucht
  • Vraag over deze opleiding?

€ 200,00

incl. BTW € 242,00

Wachtlijst

De juiste opleiding maar op de verkeerde moment? Zet je op de wachtlijst en wij contacteren je zodra er nieuwe sessies zijn.

Inschrijven?

  • maandag 22 december 2025
  • 08:30 - 14:15
  • Traffix (Meise)
    Kapellelaan 97
    1860 Meise

€ 200,00

incl. BTW € 242,00

© 2025 Edulogia Privacybeleid Cookies